Refleksioner omkring et tværprofessionelt samarbejde
Som forskellige professioner har vi alle forskellige ressourcer vi bringer med os i samarbejdet.
Vi har forskellige normor og værdier, som kan belyse et emne eller en problemstilling på en ny måde, og derved højne kvaliteten af hver professions kompetencer.
Det tværprofessionelle er en stor del af vores samfund idag, og gennem dette samarbejde kan man opleve at blive udfordret. Det er derfor vigtigt at kunne stå fast ved ens egen profession, men samtidig også være åben overfor den anden professions faglig kompetencer.
Psykomotorisk
sundhedsperspektiv
”Sundhed er en tilstand
af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot
fravær af sygdom eller svækkelse.” (WHO 1948)
Relevante sundhedsmodeller og
teorier anvendt indenfor psykomotorisk terapi i forbindelse med
sundhedsfremme
Bio/psyko/social model
– denne model er i god overensstemmelse med den psykomotoriske
tilgang til mennesket som en helhed, hvor de fysiske, psykiske og
sociale aspekter er i sammenhæng og er gensidigt afhængige af
hinanden.
Stage of change - denne
model handler om vaner og hvor vigtigt det er at individet selv er
motiveret til forandring, for at opnå handlekompetence. Det er
centralt at fokusere på den enkeltes ressourcer og dennes opfattelse
og ønsker i forbindelse med egen sundhed.
Self-efficacy – dette
begreb handler om, at individet kan blive bevidst om egne
styrker/svagheder/evner og udviklingsområder, og på den måde kan
skabe en større selvsikkerhed og et større handlerum. Dvs.
styrkelse af motivation og drive.
Psykomotorisk bidrag til
sundhedsfremme – specifikt indenfor indeværende arena: Ældre og
ensomhed
Den psykomotoriske terapeut
tager, med sin holistiske indgangsvinkel til mennesket, højde for
både fysiske, psykiske og sociale rammer. Dette med det formål at
styrke den enkeltes selv- og kropsbevidsthed og give denne bedre
muligheder for at agere hensigtsmæssigt i forhold til eget ønske om
sundhed og trivsel.
Dem psykomotoriske terapeut
søger mod at optimere og at forebygge frem for at problemsøge. Det
handler om at være ressource-jæger i kontakten med
klienten/klienterne, så der skabes succeser og derved motivation for
yderligere selvudvikling.
Igennem oplevelsen af at
styrke egen selv- og kropsbevidsthed, styrkes også selvtilliden, og
dermed evnen og lysten til at indgå i relationer med andre.
I sundhedsfremmearbejdet vendes
opmærksomheden væk fra sygdom og over mod
sundhed. Der fokuseres på, hvad der holder folk
raske, i stedet for, hvad der gør dem syge. Man
fokuserer på ressourcer og handlemuligheder i
stedet for på risici. Man sigter efter at mobilisere
det overskud, der gør folk robuste over for
dagligdagens og livets stressorer”
Sygdomsforebyggelse.
Forebyggelse defineres som sundhedsrelaterede
aktiviteter, der søger at forhindre udviklingen af
sygdomme, psykosociale problemer eller ulykker
og dermed fremme den enkeltes sundhed og
folkesundheden.
Selve ordet er afledt fra tysk og betyder egentlig at
”bygge noget spærrende foran”.
Vi arbejder bla. sundshedsfremme i Sundhedshuset i Randers. Her fortæller vi borgeren om forskellige tiltag og tilbud, for at fremme og fastholde sundheden. Fx rådgivning i Kost, rygning, motion. Der kommer borgeren til sundhedsvæsenet.
Derudover kan nævnes sundhedsplejen som særdeles sundhedsfremme. Her kommer sygeplejersken (sundhedsplejersken) ud til borgeren
Sundhedsfremme i
forhold til det pædagogiske arbejde
WHO
→ EU → Regeringen i DK → Kommunen
EU tager udgangspunkt i
WHO, hvilket betyder at Danmark også varetager disse sundhedskrav. Men det er
vidt forskelligt, hvordan man løser det ude i alle landets kommuner.
Sundhedsfremme handler
om at se muligheder og ressourcer, i stedet for begrænsninger!
Man skal se
brugeren/borgeren som subjekt. Altså at man ser og hører det enkelte menneske,
hvilke ressourcer der er bundet til det enkelte menneske. Man skaber en
symmetrisk relation til brugeren.
Hermed arbejder vi ud
fra den
→
dynamiske omsorgsrolle-model.
Den
dynamiske omsorgsrolle model handler om: Hjælp til
at udvikle livskompetence kræver en → Permanent bevægelse mellem begge poler:
Retten til både at være subjekt og objekt.
Fig:
Knudsen, Christian (2009), undervisningsmateriale til Jysk Pædagogisk
Seminarium 2009
Når borgeren
er objekt, tager pædagogen magten og sikrer, at de fundamentale behov bliver
opfyldt. I
denne relation er der fokus på omsorg. Det er et asymmetrisk magtforhold, hvor
borgeren i mange tilfælde vil være dybt afhængig af omsorgsgiverens hjælp. I en
sådan relation er det derfor vigtigt, at pædagogen altid er reflekterende i
forhold til, hvordan magten bliver forvaltet (Socialpædagogerne 1996; 26-27).
Pædagogen skal altså være særligt opmærksom på det spændingsfelt, han bevæger
sig i, i forhold til henholdsvis omsorgsvigt og omsorgstvang (Søren-sen2005;
18). I relationen, hvor borgeren er subjekt, trækker pædagogen sig i et omfang,
hvor borgeren får mulighed for at lære af egne erfaringer m.v. Pædagogen skal
dog sikre sig ikke at være underinvolveret og dermed svigte. Her
er der fokus på selvbestemmelse (Socialpædagogerne 1996; 26-27). Det kan derfor
være svært at træffe et rigtigt valg på borgerens vegne. Madsen mener, at for
at man kan træffe et rigtigt valg, skal der være en pædagogisk målsætning. Det
pædagogiske felt
er ifølge
Madsen præget af socialpædagoger, der afstår fra at nedskrive en målsætning, da
der
ofte er en
berettet tvivl om, hvor vidt man overhovedet kan vælge en målsætning frem for
en anden. Madsen beskriver, at meget socialpædagogisk arbejde bliver reduceret
til socialt samvær, hvis pædagogen ikke fastsætter en målsætning for borgeren.
Hvis socialpædagogisk arbejde bliver reduceret til socialt samvær, så udebliver
pædagogikken (Madsen 1999; 169-170). Som pædagog er man nødt til at forholde
sig til den dynamiske omsorgsrolle. Det er en rolle, der historisk set har
ændret sig, blandt andet i perioden hvor man har flyttet fokus fra klient til
medborgerperspektiv ved vedtagelsen af serviceloven.
Spændende perspektiver på den menneskelige del - har I overvejet, hvilket menneskesyn I arbejder ud fra?
SvarSlet